dimarts, 3 de juny del 2008

Abocar-se als orígens





M'agrada aquesta finestra, no sé perquè, però m'agrada. Més que una finestra sembla un quadre posat damunt de la paret com un element ornamental. També podria ser una porta de comptadors, o un armari ... En algun lloc hi ha d'haver la clau. Seria un joc fascinant imaginar el munt de coses que podrien aparèixer a l'obrir-la. Objectes antics, si fos un armari. Persones concretes en un lloc concret de ser una finestra. Potser, com aquest blog, es una finestra aespaial i atemporal, potser és, senzillament, no res.

Com els miralls, quan ningú s'hi emmiralla. No res. Els miralls construeixen imatges. Si ningú no en demana els miralls es queden a l'atur. L'Eduardo Galdeano diu que els miralls són plens de gent invisible que ens veu i de gent oblidada que ens recorda. L'Eduardo Galdeano ha reunit centenars de miralls i els ha demanat que es posin a treballar. I els miralls li han regalat al Galdeano una història universal. I el Galdenano me l'ha regalada a mi. A mi, i a un mínim de 15.000 persones més que ja han comprat el seu llibre.

L'he començat, es clar: Al principi va ser la vida i la vida es va doblar. Al segon mirall, Adam i Eva, els mateixos que fa només uns dies la Belli va expulsar del paradís. Tanco els ulls i em converteixo en origen. Camino sota la llum de l'Àfrica. La terra és de colors i la meva pell es negra. Tots i totes som Africans. Totes les persones vàrem emigrar un dia, sobretot els blancs.

No me'n puc estar de transcriure unes paraules del segon mirall del Galdeano "Potser ens neguem a recordar els nostres orígens per racisme o per amnèsia, o perquè no ens és possible creure que en aquells temps remots tot el món era el nostre regne, un mapa immens sense fronteres, i les nostres cames eren l'únic passaport exigit"

7 comentaris:

Anònim ha dit...

M`agrada

Josep ha dit...

A mí aquesta finestra em sembla que quan s'obri, en sortirà una princesa, d'aquelles d'abans, i es pentinarà el llarg cabell amb un petit i rodó
espill. Com els espills que parles.

Magda ha dit...

S'ha fet de nit darrera les finestres de Torre Sans. Més val anar a dormir i tancar llums o les factures de l'electricitat es desbocaran. Tinc un contacte més al flikr, la Dolors s'anima. Aquesta nit la finestra tancada s'obrirà per a cada un de nosaltres, si conservem les imatges potser demà les podrem compartir.

meiga ha dit...

Ahora mismo quisiera que la ventana se abriese para que me diese el aire fresco y limpiase mi mente, y me curase.

Forma parte de la vida estar enfermo alguna vez. Quince dias de sarampión están bien para fabricar defensas contra el virus para siempre jamás. Pero un sarampión de meses nos mataría.

Hay gente con la que es bueno estar alguna vez, porque nos ejercitan hasta nuestros límites mentales y anímicos, y eso nos hace crecer. Pero no más tiempo del necesario, porque igual que un virus, nos debilitaría hasta matarnos.

Con 15 años conocí a otro adolescente, Luis se llamaba, al que quise conservar como amigo y fué imposible.

Con 22 , en la facultad , tuve un compañera, Marta, de la que acabé huyendo como una cobarde, y espero que me lo haya perdonado alguna vez.

Ya con 35 , me tocó de trabajar en el mismo barco parroquial con un joven de 24, amante de la perfección de las acciones y la pureza de ideas. Jose. Hoy nos seguimos saludando con cariño sincero, pero las lágrimas ácidas que me tocó llorar entonces , por tanta intransigencia, han dejado surcos que aún se ven.

Hoy, con 44, me ha tocado un compañero de trabajo, Jorge, del que no me puedo escaquear pues llevamos tareas en común en el insituto. Entro en su despacho y caigo víctima de su maneras afables. Soy de las que me gustan los gatos, y eso me hace bajar las defensas. El problema es que con tanta afabilidad consigue que me vuelva pequeña como un ratón, hasta que me salen orejitas y rabo. Y yo sé que se divierte jugando al gato y el ratón, demostrando con una encantadora sonrisa y unas muy acertadas sugerencias su superioridad, su control de la situación, hasta el punto de permitirse el lujo de hacer observaciones de tipo personal ...
Estoy atrapada en semejante ratonera mientras lucho por acabar de redactar de una vez este proyecto de bilioteca escolar que tengo que enviar dentro de unas horas por correo.

Me pregunto que clase de aura tienen esta clase de personas que me anulan en una especie de síndrome de Estocolmo, que me hacen quedar callada asintiendo con la cabeza . Y sólo un cuarto de hora despues, a solas, viene a mi cerebro la respuesta exacta que tenia que haber dicho,el contrargumento preciso e infalible, cuando ya no sirve de nada.

Llevo así una semana, lo justo que debe durar un virus, no más. Hoy he venido aqui a estas horas a buscar la fuerza que necesito para curarme esta vez.

Deseadme suerte, o reiros conmigo en mi debilidad. Lo que gusteis.

Josep ha dit...

Yo te deseo mucha suerte maitea, pero también me río contigo...oye, si cada vez que tienes un virus escribes como éstas, bienvenidos los virus señora de las letras!!!!! Joder, cómo me gusta leerte!!!

Magda ha dit...

Bon dia i bona nit, una altra vegada. Avui no m'ha estat possible treure al cap per aquí em tot el dia. No sé si durant la nit la finestra s'ha obert perquè la Meiga pugués respirar l'aire que li calia. Un interessant relat, molt intim per cert.Gràcies Meiga per la confiança. Potser seria bo una continuïtat. Interessant també convertir el blog en un diari de diaris. Tindrem la sort de saber com s'ha curat la Meiga? Segur que és possible la curació. Si ella vol... Ànims Meiga has presentat un magnific projecte de biblioteca. Fins demà

meiga ha dit...

Amics estimats, moltes gracies per las vostres paraules...

Por fín ayer por la tarde envié el proyecto para la biblioteca escolar, con la sospecha de que falta algun certificado que no queda claro su envío en la convocatoria (ya avisarán).
En medio del asunto tentada estuve de mandarle por correo electronico a mi "afable compañero", además de la versión definitiva del proyecto, un mensaje que dijese : " Déjame ya en paz de una vez y no vuelvas a recordarme a la mínima lo incoherente, lo permisiva que soy con la injusticia y la antidemocracia por apoyar a "tus enemigos" en la candidatura a la dirección del centro, que parece mentira en mi con lo inteligente y cristiana que soy, etc,etc"

Pero al final he decidido que no merece la pena , sería darle una oportunidad más de jugar ala gato y el ratón, de satisfacer su ego viendo la importancia que le doy a sus opiniones.

Hoy he dormido como un bebe feliz. Tanto que creo que llegaré tarde al trabajo, pero da igual.

En fin, que ya me considero curada. Hasta que me toque de recaer de "síndrome de Estocolmo" con alguien más, que me conozco.

Pero no me preocupa, porque se que estareis alli, con vuestras ventanas llenas de luz y aire, y princesas que peinan largos cabellos.

Entonces,igual que ahora.

Gracias otra vez, y que tengais un dia tan hermoso como el que se cuela por mi ventana