dimarts, 30 de juny del 2009

Sant Pere, patró de Reus


Quina calor fa a Les Borges del Camp darrerament, especialment cap al migdia, quina calor! Diuen que a altres llocs en fa més. Diuen també que a altres cases, a Les Borges mateix fins i tot, no s’hi està tan bé com a Torre Sans, aquí sempre hi ha un racó amb una mica d'ombra. Ara mateix la mare fa mots encreuats al rafal, hi passa un cert airet, i l’Enric ha sortit de la bassa on jo no tinc esma per entrar-hi més enllà dels peus. Tanta calor i sense ser capaç de banyar-me! Tanta calor a fora i tan freda l’aigua! És injust. El món està fet de contrastos. Ja té el seu què que sigui així, però de vegades fa ràbia. Voldria menys temperatura a fora i més dins de l’aigua. Quina ràbia! I mentre això passa, allà dalt a Agullana, que tot i ser amunt, també, diu la Serpentina que el termòmetre puja més enllà del que voldria. Allà a Agullana, mengen els primers tomàquets d’un hort petit i ecològic, dins de testos, mantingut amb tendresa. Tot un ritual va dir que faria en aquesta primera amanida, a veure si ens el conte. En definitiva, jo tinc vacances i m’estic a Torre Sans disfrutant de la companyia de la mare. Tinc vacances i espero la vinguda propera dels amics, quina calor que passarem! No ens privarà pas de fer coses. Cap allà baix, cap al sud, en aquelles Alpujarras que fa quasi un any vam sentir tant nostres, allà baix, també deu fer molta calor, la Susa no ens ho explica. Em va trucar fa dos dies, la Susa, dient que havia perdut l’adreça d’aquest blog. No sé si la deu haver trobat. No sé ...

Em va trucar fa dos dies, la Susa, mentre érem per Reus i potser no vaig saber explicar-li bé, per telèfon. No sé. Érem per Reus. Quina calor que fa també a Reus, per aquells carrers tant plens de gent. Molta gernació diu l’Enric. Gernació? Jo ni coneixia la paraula. I la mare que diu: I tant, gernació, vol dir molta gent. I jo, sa filla, ni coneixia la paraula.

Gernació i calor, i soroll i atabalament. Però també alegria, molta alegria pels carrers de Reus. Perquè a Reus és festa major. Sant Pere, sant patró. Sant Pere, per a petits i per a grans, per a catòlics i per a laics, Sant Pere, patró de Reus, venerat per tots, petits i grans, catòlics i laics. Perquè a Reus, si ets de Reus, si ets de Reus – de Reus, has de sortir al carrer el dia de Sant Pere i has de veure passar, amb l’emoció deguda, el sant sota pali, acompanyat de totes les autoritats que són, naturalment, els bisbes, els priors i els representats de l’Ajuntament, representats de tots, petits i grans, catòlics o laics, o de qualsevol altra creença, representats de tots són les autoritats escollides, democràticament, prometent que no jurant el càrrec, representats de tots, catòlics i no catòlics. Però ai. Qui surt a la processó? Qui acompanya el Sant? Qui va a completes? Qui, en definitiva, camina altiu pels carrers, entre la gernació, mostrant, ensenyant a qui ho vulgui veure i a qui no, què és, qui és l’autoritat? Qui mana a Reus? Sant Pere patró de tots, venerat per tots. Bisbes, priors i Ajuntament (tots els partits del consistori, els que prometeren i els que juraren) es mostren altius, entre la gernació el dia de Sant Pere. És així, ha de ser així, és la tradició. I aplaudeixen els de Reus – de Reus, i aplaudim, es clar, ni que sigui per mimetisme, els que no ho som, ni que siguem laics, aplaudim, perquè el pas de l’àliga és fabulós, perquè balla molt bé, perquè s’ho mereixen els xiquets que la porten, perquè .... i els castellers, els trabucaires, les gitanes, la tronada. Molt important la tronada, bàsica, fonamental a la festa. Però no em queda temps, no en puc parlar, avui ja no és festa major, hem de dinar aviat i sortir a la tarda a fer compres. La mare ja m’ha dit dues vegades què fas. La mare espera que prepari el dinar. És tard. Quina calor que fa!

3 comentaris:

josep ha dit...

Les fotos fan impressió. Imagina que anar sota pali, tambe, encara que no m'agradaria, em sembl, veurem-hi!. Encara que els no católics tambe hi vagin (?) no m'agradaria pas, no!. Tanmateix prefereixo agafar la meva càmera i fer de reporter...potser aquest és un lloc més adient per mi. Ah! i digueu a la calor que marxi per uns dies...jejeje que una mica de fresqueta no ens vindia malament. Aquí al nort tenim tambe uns 35 graus però diuen que, divendres, el dia que baixem, ja començarà amb núbols i més fesca! casummmm!!!!!!

serpentina ha dit...

...dons per a aquestes terres, al matí fa molta calor, de desmai, però per les tardes tronadetes, ben be com si fos la segona quinzena d'agost, just per respirar una mica i tornem-hi amb la calor al dia següent; un xic rarot ja esta el temps!...Per cert ja portem tres dies fent amanides de tomàquets per sopar, mmmmm, son petitons però amb un gust vermell i una mica àcid, fantàstic...Per cert molt maca l'àliga, ah! i això de la "gernació" per aquí també és diu, i tupi (paraula que a mi (no em facis dir per què) m'agrada molt, i d'altres que es van perdent a poc a poc i força implacablement... i si ho recordes St Pere es el patró de Figueres i abans hi havia unes revetlles maganífiques, ara no ho sé, mala senyal...i també va ser per st Pere que ara fa 9 anys 9, varem començar a viure en aquesta casa, i a mi que em sembla que en faci molt mes, es ben be que això del temps es ben subjectiu...Sempre petons

Anònim ha dit...

[url=http://firgonbares.net/][img]http://firgonbares.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]unlimited software downloads, [url=http://firgonbares.net/]Collection Mac[/url]
[url=http://firgonbares.net/][/url] cheap downloadable oem software buy bulk software
cheap graphic software [url=http://firgonbares.net/]virtual office software[/url] 8 Mac Retail
[url=http://firgonbares.net/]free software to sell[/url] canada for software
[url=http://firgonbares.net/]buy cheap software reviews[/url] cheap xp pro software
adobe photoshop cs4 serial [url=http://firgonbares.net/]nero recode[/b]