divendres, 24 de juliol del 2009

Per damunt dels Santigos aixequem veus lorquianes.

Doncs encara fa calor. Molta. Són les 11 de la nit, la mateixa hora de quan el Josep va fer la foto, allà a les Landes, i encara fa calor. Molta.

24 de juliol (del 2009, per ser més exactes) i amb aquesta calor. Suo, molt. Així no hi ha qui escrigui. És clar que anar al llit, amb aquesta calor, no hi haurà qui dormi.

Onze de la nit d’un 24 de juliol (del 2009, per ser més exactes) en el món gregorià, ja ho sabem això. Falten poques hores per Sant Jaume i fa calor, molta. Coses com la calor d’avui són normals, passen sovint els 24 de juliol, no pas a tot el món gregorià, només a l’hemisferi nord. Especialment cap al sud de l’hemisferi nord. Passen, és normal.

I també és normal que els 24 de juliol, a Catalunya, a les onze de la nit, falti una hora exacta per iniciar la jornada de Sant Jaume. Això no passa a les Espayes, d’aquí a una hora, a Espanya, començarà un dia diferent al nostre, allà serà San Jaime, aquell que, convertit en Santiago, jugava a festes de moros i cristians i “cerraba”

Deia Machado: “No puedo cantar ni quiero a este Jesús del madero sino al que anduvo en el mar” Jo tampoc no puc ni vull escriure sobre aquell Santiago, ni glossar matances de moros.

Fa calor, molta, seria bonic ser prop del mar, o d’un llac, o d’un riu ... Les nits d’estiu, quan fa calor, és bo acostar-se a l’aigua. De les nits de Sant Jaume s’han escrit moltes coses, a mi m’agrada aquesta:

Fue la noche de Santiago/y casi por compromiso./Se apagaron los faroles/y se encendieron los grillos./En las últimas esquinas/toqué sus pechos dormidos,/y se me abrieron de pronto/como ramos de jacintos./El almidón de su enagua/me sonaba en el oído,/como una pieza de seda/rasgada por diez cuchillos./Sin luz de plata en sus copas/los árboles han crecido,/y un horizonte de perros/ladra muy lejos del río

7 comentaris:

serpentina ha dit...

...ja tinc la bossa preparada amb l'avituallament per passar la darrera nit de guàrdia pe-vacances...aquí la tramuntaneta ha fet baixar una mica la temperatura sufocant dels darrers dies...definitivament prefereixo la tramuntana al ponent, si és que algú m'ho demanes,la triaria sens cap mena de dubte (tot i treballant(!))...molta feina, molta calor i molta pena per tot el que ha passat, i necessitat també de que,als que els hi pertoca, en facin valoracions i en treguin conclusions...si no és molt demanar...sempre petons, i que no faltin!

josep ha dit...

Com pots veure avui a begirada ens acostem als petits rius que hi han a les voreres del llac de Léon. Avui la calor ha sigut molt forta i diuen que demà encara ho sera més. Aigua!!!!!!!!

susa ha dit...

Bueno, creo que la que tengo porque quejarme mas soy yo, estoy al borde de un ataque de nervios, no es la pelicula, soy yo ,que no aguanto tanta calor , los 43º los he visto en varios dias, y si sopla el poniente es para morirse, no se puede abrir ni una ventana y por lo que veo serpentina tiene el mismo problema que yo.
Pep haz el favor de no darnos mas envidia, vale.
He mirado algo de Gaiano y sus alrededores y parece que hay cosas interesantes que ver, de todas maneras tenemos a los cicerones del norte y ellos nos tendran muchas actividades para hacer.

meiga ha dit...

Ya he vuelto de mi semana de retiro en el monte, sin periódicos ni tele ni internet,eso si, rodeada del bullicio de 30 personas de entre 12 y 20 años, sus energías inagotables, sus ganas de reir, de no dormir, de cabrearse y hacer las paces, de enamorarse y de darse calabazas... Un mundo aparte donde dar ideas para construir a la vuelta a casa otro mundo posible...

Pero a la vueltas me encuentro mezcladas las imágenes de los incendios, de las víctimas de estos fuegos cercanos, y de otros lejanos, y oigo hablar de Andalucía, de Tarragona, de mi amada Aliaga...

No se a que tecla le he dado pero se me han borrado unas cuantas frases que ya tenía escritas, ahora ya no se como retomar el hilo de lo que quería decir. Pero fundamentalmente expresaba mi tristeza ante un mundo y una sociedad que ha olvidado sus verdaderas raíces y deja morir así sus bosques.
Y tambien expresaba la necesidad de mirar hacia adelante y recuperar el tono positivo, comenzando, por que no, releyendo los versos de Lorca dejados por Magda,la noche de Santiago y la evocación del amor.

Y acababa, igual que acabo ahora, diciendo que esa evocación lorquiana es mas acorde con nuestro 25 de julio de hoy, en el que nadie se acuerda de ningún Santiago matamoros, sino que se habla de amor tambien, amor a la tierra.

No se pueden colocar fotos directamente en los mensajes, pero me gustaría poder poner una que saqué este 25, donde se ve a uno de nuestros locos adolescentes tocando los acordes del himno con la gaita, a otro ondear la bandera... Los demás los acmpañamos cantando.

No dejan de ser gestos minúsculos, pero son cosas que me hacen sentir que no tyodo está perdido, que siempre quedará alguien que llore por cada metro cuadrado de bosque ardido, y no solo que llore sino que pelee por su pervivencia

Petçons/muxu/bicos

meiga ha dit...

Maldito teclado que se vuelve loco a veces y en vez de acentuar pone una cedilla, asi que rectifico,lo que os mando no son petçons sino petóns

josep ha dit...

Bienvenida meiga!!!! Ya veo que vuelves con las pilas puestas! i eso está bien!

Magda ha dit...

Hola querida Meiga:

Me encanta encontrar de nuevo tus mensajes tan llenos de optimismo y esperanza. He mirado en flikr y no están estas fotos prometidas …. ahí si puedes poner un enlace. Muchos Petçons, también para ti. Y de paso un bico grande, grande.