dilluns, 3 de març del 2008

Historia de la Danielle

Autor: Josep Girona

Ja sabeu que he fet uns quants viatges a Cambodja i sempre que parava uns dies a Phnom Penh visitava un parc de la ciutat on hi feia moltes fotos. Es el park de Wat Pnom, bonic i gran, rodeja una montanyeta al cim de la qual es troba la pagoda del mateix nom construïda en memòria de la princesa Phnom (d'aquí el nom de la capital).

Doncs be, cada vegada que em passejava per aquest parc amb la meva càmera podia veure una noia que any darrera any seia al parc (com altres) i muntava el seu xiringuito. En aquest cas, la Danielle venia flors de loto plenes de pipes que la gent donava als monos per 1/5 dolar i que sovint també, menjaven tant ella com les criatures del parc, ja que quan hi ha gana les pipes són bones.

Sempre que la mirava la Danielle em regalava un somriure. Però mai, mai, obria els seus llavis per somriure, sinó que ho feia de una manera que no se li veiessin les dents.

Un dia, farà dos anys, li vaig comprar unes pipes de loto pels monos i com que no tenia canvi li
vaig donar 1 dolar. Va estar molt contenta pel "regal" i al cap de una estona, al veure'm assegut en un banc del parc va acostar-se a seure amb mi.
Amb un mal angles i gestos em vapreguntar d'on era, què hi feia allà etc. i, al sentir-se "regalada" amb mig dolar, amb va dir -Vols ser el meu pare?. Es que jo no tinc pare, va morir l'any passat en un accident de moto i no tinc ningú.- Li vaig dir que sí.

Al cap de una estoneta es varen presentar en el banc on érem els seus germanets i la seva mare. Tots molt contents perquè la Danielle ja tenia pare!

L'endemà, quan vaig donar el tom per Wat Phnom es va acostar la Danielle (vivia prop del parc amb la família, que eren de províncies i tenien llogada una habitació per 5$ on dormien 11 persones! Després de saludar-me al estil budista (plegant les mans i ajupin el cap) em va dir que no reia mai perquè tenia les dents molt malament i no les volia ensenyar. Efectivament, tenia 3 dents que estaven ben corcades per la falta de calç i suposo que mala alimentació des de petita. Ara la Danielle tenia 14 anys.

Després de xerrar una estona varen aparèixer de nou els germans i la mare i em va demanar que si li volia pagar unes dents noves, ja que jo era el seu pare. Després de fer contes (uns 80$) li vaig dir que sí, però que no li donava els cèntims sinó que jo mateix la acompanyaria al dentista a fer-li unes dens noves.
Així doncs l'endemà varem anar tots plegats al dentista a on m'acompanyava la meva amiga Samnang per fer de traductora.

Li van prendre les mides després de una bona neteja i al cap de uns dies ja tenia dents noves, raspall de dents i dentífric.

Ara, la Danielle, ja pot somriure i cada vegada que la veig per Wat Phnom em regala un somriure preciós.
Però la darrera vegada que vaig anar al parc, a finals de l'any passat, la Danielle ja no hi era. Els seus germans, sí. Em van dir que ara ella treballava en un restaurant fent de cambrera.

Jo, i la meva amiga Samnang varem intentar comprovar-ho i res d res, la Danielle no era al restaurant que deien ni allà l'havien vista mai. Em vaig quedar molt preocupat i varem començar a indagar.

Al cap de unes hores varem trobar la Danielle vivint a casa d'uns avis que ella deia que eren els seus avis però que em sembla tampoc no ho eren. Era un matrimoni de gent gran que després de una reunió que varem tenir em van explicar que cuidaven la Danielle perquè no se li acostés la seva mare, doncs aquesta, la mare, volia que la petita Danielle treballés en un "massatge", és a dir, de prostituta per treure'n alguns calés ja que havia de donar menjar als seus germanets. Aquest matrimoni si va oposar i la tenies dos mesos a casa i els ajudava en la petita botigueta que tenen en la mateixa casa.

Quan em va veure se'm va abraçar for i es va posar a plorar! Varem fer un bon dinar i l'endemà, que havia quedat en anar-la a visitar altre cop vaig haver de marxar corrents per la malaltia d'en Peru que ja coneixu.

Em vaig quedar molt trist amb la historia de la Danielle, doncs en realitat, no sabia si els meus 80$ perquè pogués somriure havien servit per ferla mes guapa i que la seva mare la volgués vendre a un prostíbul! Encara, avui dia, no se si vaig fer be.

L'últim viatge la vaig tornar a veure a casa dels "avis". No va a escola perquè no te cèntims per anar-hi i menja el que li donen els "avis". Varem anar a dinar, sempre amb la Samnang i el seu novio, Scott doncs a Phnom penh es perillós anar sol amb una noia tant jove. La policia. diuen, et pot empresonar per passejar amb una menor. En realitat, el que ha passat alguna vegada, es que la policia ha detingut a algun turista amb alguna menor i després de treure-li 25.000$ que s'embutxaquen, es clar, el fan fora. La majoria de polis són corruptes i són els propietaris del milers de prostíbuls de Phnom Penh i afores.

Aquesta es la historia, fins ara, de la Danielle. Segur que hi han moltes "Danielles" a Cambodja i el seu destí, probablement, sigui el de fer de prostituta a algun bordell de la ciutat.

5 comentaris:

Magda ha dit...

No, rotundament no. No ho vas fer malament, per diversos motius, entre d'altres:

1.- Vas fer el que et va sortir del cor i això és més valuós que cap acció pensada, obligda, "políticament correcta"·..

2.- La Danielle ha seguit el seu destí, sigui quin sigui, i si aquest destí hauria d'haver estat un altre, per justicia, per dignitat, pel que sigui, no hi ha un "culpable" hi ha un seguit de culpables que ara no m'entretindré a explicar perquè tots els coneixem, encara que no tinguin noms i cognom específics.

3.- El teu "gest" està també en el "destí" de la Danielle, anirà amb ella allà on sigui, faci el que faci, sabrà que hi ha persones que se li poden acostar d'una altra manera i això, segur, l'ajudarà.

Sí, segur que hi ha moltes Danielles. Estem marcats tots, per el nostre naixement. Sí que som diferents segons el lloc on hem nescut, el sexe, la "raça", la religió, l'statús social ... i tant que en som de diferents. Mentre hi hagi Peps que saben que aquestes diferències són injustes, inhumanes, que cal combatre-les ... la humanitat pot seguir avançant. Lentament, Susa, massa lentament, ja ho sabem. Joder, dirà la Susa, perquè no ens movem? No sé què dir, però hi ha gestos, encara que sigui només el d'escriure una historia que ens reafirmen en una "fe" que no podem perdre.

No sé el que he dit, sincerament, però sé el que vull dir, i qui em llegeixi crec que també.

Un brindis per la humanitat. "Malgré tout"

Josep ha dit...

Gracies per les teves paraules Magda. La manera en que ella, la Danielle, m'abraça i plora cada cop que l'he vist després de lo de les dents, em fa pensar el que dius, que ella sempre podrá pensar que hi ha gent que se li pot acostar sensa demanar-li rès. He obviat en el meu relat, que els "avis", quan ens varem reunir per saber que cony estava pasant amb la criatura, es pensaven que potser jo (així m-ho varen dir) potser me l'emportaria a Espanya, perque ella no parava de parlar de mí i m'estimava molt.. Evidement els hi vaig dir que no, que tant sols volia ajudar.la i que, si os plau, l'enviesin a escola. Pero. sempre, els maleits diners!
Així doncs, no sé on és ara la Danielle. Segur que no és a l'escola i poser ja ha tornat amb sa mare i per tant, a qualsevol lloc. El meu amic Scott amb va dir que miraria de parlar amb una assixtent social per si podia fer algo, pero és molt difícil, doncs el cas de la Danielle es repeteix cada día a Cambodja.
Qué es port fer? Poca cosa i més desde aquí. Cambodja es una país pobre i que viu amb por. Amb la por que l'han deixat varies guerres i la terrible repressió d'en Pol Pot i el Jemers Rojos.
Avui intenten recuperarse de tot aixó. Hi ha una comissió de l'ONU que intenta, desde fa anys, montar un judici pels assasins; pero a Cambodja, encara, torturadors i torurats, assasins i familiars de les victimes, conviuen junts i són veins.
No hi ha quasi autoritat i la corrupció és la llei. La poli, els capos.
La Danielle, doncs, es un petit gra de sorra. Un somriure que volía ser. Poser a hores d'ara encara somriu per l'home estranger que la va ajudar; potser no somriu perque altres estrangers o locals la utilitzen en un prostíbul i li han fet passar les ganes de somriure. Jo estic content d'haver-la ajudat, sí, pero ara es fa gran i és carn de canó per un comerç que creix i creix sensa miraments. Esser noia, i pobre, es fotut a qualsevol part del món, pero a Cambodja, és una condemna.
(El proper viatge potser sabré alguna cosa més).

Leandre ha dit...

I ara la Danielle és més guapa i pot somriure. Pep! Ets collonut!

Dolors ha dit...

La Danielle: algun dia explicara que fà el que fà i és el que és, gracies a un "pare" que li va permetre un sumriure presios..ho no?. Aquesta serà la seva historia.

Hojala puguis seguir-le fins al final,dins la teva historia.

i sense anguixar-te, que la vida és aixins.

meiga ha dit...

Ya no me queda nada que añadir nuevo después de lo que te han dicho los demás, Josep.

Pero yo insistiría en lo que dice Magda. Danielle va a tener que enfrentarse a muchas dificultades, pero el haber tenido a alguien que la ayudado sin pedirle nada a cambio seguro que será siempre una referencia.

No dejes de contarnos de Danielle si algún dias sabes más.Ahora ya es parte nuestra también.